sobota, 21. februar 2009

PRELIMINARNA ANALIZA ANKETE O POZNAVANJU FOREXA

Za kvalitetnejšo obravnavo teme »Valutno poslovanje v svetovnem spletu« smo pristopili k izvedbi krajše spletne ankete. Za zbiranje odgovorov smo uporabili spletno orodje Survey Monkey, ki omogoča brezplačno zbiranje podatkov. Anketo smo poslali na mailing listo 120 študentov specialističnega študija managementa FM- skupina Škofja Loka. Natančnejša analiza bo predstavljena po izdelavi seminarske naloge na našem blogu, saj je skoraj polovica anketirancev želela dobiti o Forexu dodatne informacije. Tako bodo na enem spletnem mestu dobili strukturirane informacije o Forexu kot tudi rezultate ankete.

Doslej je na anketo odgovorilo 38 študentov, kar predstavlja skoraj 30% odzivnost (response rate). Med študenti, ki so se odzvali na anketo jih je bilo več kot dve tretjini (68,4%) ženskega spola, približno polovica jih je bila stara med 21-31 let, ena tretjina med 32-45 let, 4 posamezniki starejši od 46 let in 1 oseba mlajša od 21 let. Dobra tretjina anketirancev ima zaključeno visokošolsko izobrazbo, ostali pa imajo že pridobljeno univerzitetno izobrazbo.

Z anketiranjem smo hoteli oceniti informiranost študentov FM (specialistični študij managementa, študijsko leto 2008/2009) o možnostih valutnega trgovanja, njihov odnos do tega in koliko jih trguje na Forexu. Pa poglejmo odgovore:

Pri vprašanju »Kaj vam pomeni beseda Forex?« je ena tretjina anketirancev pojem povezala z valutnim trgovanjem, dobri četrtini anketirancev (26%) beseda ni pomenila nič oziroma je ne razume, 11% anketirancev pa meni, da gre za goljufijo. Med preostalimi jih 8% meni, da gre za trgovanje z delnicami in drugih 8%, da gre za denarno piramido. 5% anketirancev Forex pojmuje kot tvegano igro z možnostjo dobrega zaslužka, 3% menijo da gre za možnost dobrega zaslužka z uporabo znanja.



Rezultati kažejo, da se med 38 anketirancev 3 ukvarjajo s trgovanjem na Forexu, vendar to zanje opravljajo posredniki (brokersko podjetje oz. s.p.). Zgolj 2 anketiranca sta bila mnenja, da uspešen rezultat pri trgovanju prinese znanje, 7 jih meni, da gre izključno za srečo, preostali pa so mnenja da je potrebno oboje.

Med anketiranci, ki menijo, da so seznanjeni z možnostjo trgovanja na Forexu (22 oseb), jih je 35% pridobilo o tem informacije med prijatelji znanci in sorodniki. Dobra četrtina je dobila informacije v medijih, 19% v službi oziroma poslovnih krogih, preostalih 19% pa na predavanjih dodiplomskega in podiplomskega študija.



V zaključku naj poudarimo, da je število odgovorov premajhno, da bi lahko rezultate posploševali na vse študente specialističnega študija FM študijskega leta 2008/2009. Rezultati doslej kažejo, da so študentje nekoliko slabše informirani oziroma imajo netočne predstave o tem kaj je Forex. To je razvidno iz prvega vprašanja, kjer jih zgolj 12 poveže pojem Forex z valutnim trgovanjem. Predvideli smo tudi, da bo veliko študentov o Forexu imelo napačno predstavo v smislu goljufije oziroma denarne piramide na račun člankov v medijih v zadnji polovici leta 2008, kar se nam je v anketi potrdilo.

četrtek, 19. februar 2009

Tehnična analiza - trendne linije in trendni kanali

Tehnična analiza posameznega valutnega para je dejansko osnova za trgovanje na valutnem trgu. Valutni trg je izjemno volatilen. Kot smo že predhodno omenili si s tehnično analizo pomagamo tako, da prepoznamo verjetnosti prihodnjega gibanja tečaja na posameznem valutnem paru.

Trendni linije in trendni kanali
Za identifikacijo trenda se uporabljajo trendne linije, ki povezujejo najmanj dva zaporedna vrhova ali doline na cenovnem grafu. Dve vzporedni liniji sestavljata trendni kanal. Trendni kanal pa predstavlja trend tečaja za posamezno časovno obdobje.
Naraščajoč trend se pojavi takrat, ko povpraševanje presega ponudbo. Kupci ocenjujejo, da je cena ugodna in povpraševanje je večje, kar potiska ceno navzgor.
Trendno linijo določimo tako, da v naraščajočem trendu najprej povežemo doline, v padajočem pa vrhove. Tej trendni liniji potegnemo vzporednico, ki se pri naraščajočem trendu dotika najvišje točke v cenovnem razponu tečaja valutnega para. Primer rastočega trenda prikazuje spodnja slika













Vir: lastno trgovanje na MT4 platformi

Pri padajočem trendu je to ravno obratno. Ponudba presega povpraševanje. Cena je previsoka, kupcev je malo in zato cena pada. Primer padajočega trenda je prikazan na spodnji sliki.













Vir: lastno trgovanje na MT4 platformi

Občasno se lahko na posameznem valutnem paru zgodi, da pride do "stoječega trenda" ali trenda, ki ni niti rastoč, niti padajoč. V takih primerih je cena v tistem časovnem obdobju stabilizirana, kar pomeni, da sta povpraševanje in ponudba uravnotežena. Običajno se po "stoječem obdobju" trend nadaljuje v prejšnji smeri - to je smeri v kateri je bil predno je vstopil v "stoječi trend". Primer "stoječega trenda"prikazuje spodnja slika.













Vir: lastno trgovanje na MT4 platformi

Kot že omenjeno je pomembno za kakšno časovno obdobje določamo trendne linije. Globalni trend je tisti, ki nam kaže smer gibanja nekega valutnega križa za daljše obdobje (tedensko, mesečno). Aktualni trend je tisti po katerem se običajno ravnajo trgovalci. Ta trend se odraža na eno do štiriurnem časovnem grafu. Intertrend pa je trend, ki ga lahko določimo na grafih krajših od enournega. Na daljše obdobje kot se opazujejo trendni kanali, pomembnejši so, Namreč na daljše časovno obdobje kot se trend opazuje, manjša je verjetnost, da bo izstopil iz trendnega kanala oz. ga prebil. Pri trgovanju sodi to med pomembnejše podatke, saj izkušeni trgovalci zgolj čakajo na to, da cena doseže rob trendnega kanala od katerega se pričakuje odboj. ta odboj pa je signal za odpiranje nove pozicije, ki bo prinašala dobiček.
Spodnja slika prikazuje razliko med globalnim trendom, aktualnim trendom in intertrend.














Vir: lastno trgovanje na MT4 platformi

sreda, 18. februar 2009

Money management III.

Diverzifikacija

Trgovanje z enim valutnim parom vam bo prineslo le nekaj možnosti za odprtje pozicij. Bolje je razvejati oz. razpršiti trgovanje med več valutnih parov. V kolikor imate 100.000€ jedrnega kapitala in imate odprto pozicijo z 10.000€, potem je dejansko razpoložljivega jedrnega kapitala le 90.000€.

V kolikor želite sprejeti to strategijo, potem morate izračunati 1% tveganje za vaš jedrni kapital na začetno stanje (balance). To pomeni, da drugega (novega) tveganja ne smete prevzeti za več kot 900€. V kolikor želite, lahko odprete tretjo pozicijo in bo vaš jedrni kapital znašal 80.000€. V tem primeru pa tveganje za to (zadnjo) odprto pozicijo ne sme presegati 800€.
Pomembno je, da upoštevate raznolikost vaših odprtih pozicij med valutami, ki imajo nizko korelacijo. Na primer, če imate odprto dolgo pozicijo EUR / USD – bi istočasno odpirali pozicijo na valutnem paru GBP / USD, to ne bilo v skladu z dosedanjo teorijo, saj imata oba valutna para visoko korelacijo. V primeru, da imate odprti dolgi poziciji EUR / USD in GBP / USD in 3% na vsako pozicijo, potem znaša vaše tveganje 6% na jedrni kapital.
Problematičnost takšnega trgovanja pa se pokaže v primeru, da se trend giblje v nasprotno smer od tiste v katero je pozicija odprta – torej, da nastaja izguba. V tem primeru boste prej ali slej zabeležili izgubo na obeh valutnih parih, saj v povprečju njuno gibanje teži v isto smer.

Valutni pari so na valutnem trgu med seboj v nekem razmerju, nekateri se gibljejo v isto smer, nekateri v nasprotno. Ta informacija je zelo pomembna za tiste trgovalce, ki trgujejo na več, kot enem valutnem paru. Običajno se korelacija med valutnimi pari označuje od +1 do -1. +1 označuje, da se dva valutna para običajno stalno gibljeta v isto smer medtem, ko oznaka -1 pomeni, da se para običajno stalno gibljeta v nasprotno smer. V primerih, ko je vrednost med dvema valutnima paroma enaka 0, to pomeni da med njima ni korelacijskega razmerja.
Primer močne pozitivne korelacije dveh valutnih parov je GBP/USD in EUR/USD, kjer je vrednost korelacije med tema dvema paroma vec kot +0.90, kar pomeni da oba para potujeta v isto smer. Primer dveh valutnih parov, ki potujeta v nasprotno smer je EUR/USD in USD/CHF. Korelacija teh dveh parov je -0.90.
V kolikor želite trgovati kljub prej opisanemu na obeh valutnih parih (EUR / USD in GBP / USD) istočasno in so vaša stališča standardne velikosti, kar pomeni, da ste iz jedrnega kapitala pripravljeni izpostaviti 10.000€ (1% izpostavljenost tveganju je pravilo), potem lahko trgovanje obsega 5.000€ za valutni par EUR / USD in 5.000€ za valutni par GBP / USD. Na ta način bo vaše tveganje na vsakem valutnem paru znašalo 0,5% na jedrni kapital v vsakem trenutku.

Viri:
http://www.moneymanagement.org/http://en.wikipedia.org/wiki/Money_management
http://www.balancetrack.org/moneymanagement/index.html
http://www.youngmoney.com/money_management/budgeting/Guide_young_inexperienced
http://www.goforex.net/forex-money-management.htm
http://www.goforex.net/money-management-calculator.htm
http://www.youtube.com/watch?v=nclENNIPhl8
http://www.forex-money-management.com/
http://www.fxfisherman.com/forex/money-management/a12-forex-money-management-part-1/
http://www.forex-money-management.com/stop_loss/02/?page=2
http://www.articlesbase.com/finance-articles/forex-money-management-will-increase-your-profits-459856.html
http://www.e-market-online.com/forex-money-management.php

ponedeljek, 16. februar 2009

Poročilo o delu 1. skupine - E-uprava

V petem tednu se je skupina v prvem prispevku osredotočila na delovanje portala eDavki, ki že kot omenjeno v prejšnjih prispevkih omogoča preprosto uporabo, v kolikor ima uporabnik računalnik in internetno povezavo ter ustrezno digitalno potrdilo. Portal omogoča oddajo napovedi za odmero dohodnine, možna je tudi registracija davčnih zavezancev in izmenjave njihovih podatkov z davčnimi upravami EU članic.
Tako kot na vseh spletnih straneh, ki se nanašajo na urejanje upravnih zadev, se uporabnik obvezuje, da bo spletne strani uporabljal na zakonit način in prevzema lastno odgovornost glede poznavanja zakonskih podlag. Kolegici navajata, kateri varnostni ukrepi so potrebni za ustrezno delovanje oz. nemoten potek "spletne komunikacije". V primeru zlorab je možna obojestranska odpoved sklenjene pogodbe. V primeru odpovedi uporabnika, mora le-ta posebej prekiniti pogodbe za vsak elektronski podpis (samostojne pogodbe za vsak e-podpis). Vse omenjeno in še več si lahko preberete na spletnih straneh E-davki.

V mnogo bolj obširnem drugem prispevku sta kolegici pokukali tudi v tujino - kakšen sistem e-uprave poznajo drugod v svetu - prispevek je povzet po članku z naslovom Vrednotenje upravnih e-portalov, ki je bil leta 2005 objavljen s strani raziskovalcev Fakultete za upravo (Anamarija Leben, Mateja Kunstelj in Mirko Virant) - vir je naveden nepopolno.
Avtorji članka so merili stopnjo razvitosti, pokritosti in dostopnosti e-storitev. "Portali življenjskih situacij" se po njihovi raziskavi razlikujejo predvsem po tem kako pridemo do posamezne življenjske situacije, kako dobro so le-te pokrite, do kakšne mere so le-te razvite ter kakšna tehnologija je v uporabi. Pristopa vrednotenja sta dva: s stališča ponudbe (funkcionalnost javne uprave) in s stališča povpraševanja (kakovost storitev).

12 portalov iz 11 držav sveta, med katerimi je bila tudi Slovenija, je bilo analiziranih na podlagi skupne ocene - zrelost štirih najpogostejših življenjskih situacij: selitev, pridobitev vozniškega dovoljenja, pridobitev potnega lista in odpiranje podjetja. Ocene so bile od 1 do 5; pomensko kot "šolske ocene".
V nadaljevanju prilagam sliko, na kateri je prikazana primerjava med državami.


Najvišjo oceno je prejel singapurski portal eCitizen, najslabše pa portali Italije, Španije, in Irske. Dobili so najnižjo oceno - 1. Iz slabo vidne slike sem poskušala najti, kam je po vrednotenju spadala Slovenija in ugotovila, da je prav tako dobila najslabšo oceno (1), česar kolegici nista omenili. Omenjata, da se Slovenija po EU meritvah v letu 2007 uvršča na 2. mesto med evropskimi državami (kar ni primerljivo z meritvami v svetovnem razponu). Seveda ni zanemarljiv podatek, da je Slovenija v tem času napredovala.







Poročilo o delu 9.skupine

Skupina je v tem tednu oddala dva članka. Oba na temo RFID hladilnika. V zadnjem avtor ponovi že nekajkrat opisane prednosti tovrstnega proizvoda. V nadaljevanju pa bralca usmeri na stran engadget na kateri so poročal, da so v laboratoriju Inovation Lab iz Danske opremili Siemensov hladilnik s čitalcem, anteno ter računalnikov opremljenim s Pragmasoftovim programom. Opisani hladilnik uporabniku pri vnosu proizvoda v hladilnik na zaslonu pove kaj je vnesel vanj, rok uporabe, recepte za pripravo, ipd. V nadaljevanju omogoča uporabniku javljanje zaloge, roke uporabnosti ter količino za nakup na njegov mobilni telefon preko sms-a. Pogoj za delovanje opisanih funkcij hladilnikqa, je ta, da mora biti hladilnik povezan z internetom. Za tiste, ki jih zanima kako tak hladilnik deluje priporočajo ogled videa.


V prvem članku tega tedna pa opisujejo komunikacijske pogoje za delovanje RFID tehnologije (izdelki v trgovini morajo biti opremljeni z RFID tehnologijo , za obračun morajo biti nameščena RFID vrata, podana mora biti možnost, da postavimo voziček v bližine naprave, ki nam vse RFID oddajnike deaktivira in tako prepreči morebitne motnje radijskih valov v domačem okolju - v kolikor tega ne bi storili, bi imeli doma v hladilniku in omari nešteto motečih oddajnikov). V nadaljevanju avtor navaja (to kar je v naslednjem članku v večini ponovljeno), da bomo v obstoječi hladilnik ali omaro vgradili RFID čitalce in jih povezali z računalnikom, na vrata hladilnika bomo vgradimli na dotik občutljiv LCD zaslon oziroma tablični računalnik in na njem upravljali z podatki oziroma aplikacijo, ki bo podpirala pregled vsebine hladilnika, nakupovalnega seznama in opozarjala o pretečenih datumih uporabe. Razlikqa med člankoma je v tem, da v prvem članku avtor navaja, da bomo RFID čitalce lahko povezali z internetom, v prej opisanem članku pa, da morajo biti povezani z internetom. Avtor ponovno našteva funkcije hladilnika, ki naj bi jih upravljal ustrezen programski paket:
- branje vseh RDIF oddajnikov na izdelkih in pisanje podatkov v bazo,
- povezava senzorja za odpiranje vrat hladilnika, ki bo sprožil branje RFID oddajnikov,
- pri odpiranju vrat hladilnika se njegova vsebina spremeni.
Navaja, da ko bomo imeli enkrat podatke o stanju hladilnika v bazi, bomo lahko dodali druge funkcije:
- ozarjanje o rokih uporabe izdelkov, ki se iztekajo,
- nakupovalni seznam,

Avtor navaja, da je pogoj za to bo, da bomo računalnik vnesli vse izdelke, ki bi jih radi imeli na zalogi. Program bo enostavno odštel obstoječe stanje od željenega in nam posredoval nakupovalni seznam. Tak seznam bo možno prejeti tudi po e-mailu ali kot sms sporočilo, možno bo celo, da bo ta seznam redno dopolnjeval trgovec s katerim bomo sklenili pogodbo.
Zahteva po ročnem vpisovanju živil, ki ne bodo opremljena z RFID nalepko (npr. sadje in zelenjava) kaže na njegovo nedodelanost.

4.poročilo o delu 10. skupine; M-poslovanje

Skupina je pripravila dva prispevka, od katerih je eden nadaljevanje predstavitve M-tehnologije. V prispevku avtor predstavlja multimedijske naprave - aparate z zasloni, ki so občutljivi na dotik. V letu 2007 je pravo revolucijo na tem področju naredilo podjetje Apple z izdelavo Iphone, ki je ponujal že poznano tehnologijo, a prvič uporabljeno na mobilni napravi. Kmalu so temu trendu sledili mnogi proizvajalci. Tudi na slovenskem trgu je ponudba bogata, avtor pa nazorneje predstavi naslednje modele:
- Samsung Glyde
- HTC max 4G
- HTC touch cruise
- Samsung T929
- Nokia 6208c
- Samsung A867
- Palm pre-2009 Q1
- O2 Eda Exec

Drugi prispevek bralcu ponuja klasifikacijo mobilnih storitev in opis razvitosti le teh v Sloveniji. Storive mobilnega poslovanja po Leskovšku (2007) lahko delimo na:

- storitve, ki so kot opora mobilnemu poslovanju. Ta skupina zajem elektronsko pošto (e-mail), takojšnje sporočanje (instant messaging), pogovore v čveklanici (chat) in rokovnik (personal information management).

- storitve s stališča uporabnika. Nadalje jih lahko delimo na mobilno nakupovanje, mobilno oglaševanje, nudenje informacij in vsebin, mobilno zabavo ter finančne mobilne storitve, ki zajemajo mobilno plačevanje, mobilno bančništvo in mobilno borzno trgovanje. Pri nas je najbolj poznana oblika nakup vstopnic (npr. nakup kino vstopnice). Tudi mobilni marketing je zelo razširjen,saj ga izvajajo mnoge trgovske hiše, ki pošiljajo njihovim strankam s karticami oglasna sporočila preko SMS o popustih in akcijah. Uporaba mobilnega bančništva je tudi v porastu, izvajamo pa ga v Sloveniji že skoraj desetletje preko Monete (ponudnik:Mobitel), operater Simobil pa je ponudil storitev Si.nakup.

nedelja, 15. februar 2009

PSIHOLOGIJA FINANČNEGATRGOVANJA

V predhodnih prispevkih na blogu smo pojasnili kjučne pojme valutnega trgovanja (osnovni pojmi, slovarček, razlaga delovanja Forexa, pravni vidiki trgovanja) kot tudi podali konkretne napotke za uspešno poslovanje (Money management 1. in 2). Pomembno sestavina finančnega trgovanja pa je za posameznika vsekakor tudi obvladovanje svojih emocij na način, da zmore trgovati kar najučinkoviteje in pri tem uporabljati tako svoje znanje kot tudi intuicijo. „Nadzor čustev pri trgovanju na Forexu pomeni pogosto iskanje pravega ravnotežja med pohlepom in previdnostjo. Največji izzivi, s katerimi se srečujejo vlagatelji na Forexu so (www.EarnForex.com, 2009):
• lasten pohlep,
• nezmožnost prenehanja trgovanja,
• pomanjkanje samodiscpipline,
• pomanjkanje samozavesti,
• slepo sledenje napovedim drugih“.


Obstaja precej literature na temo psihologije finančnega trgovanja, ki priporoča različne tehnike za obvladovanje uma in čustev, nekatere razlage si celo nasprotujejo. Najbolj razširjena je teza, da je za uspešno trgovanje potrebna dobra samodisciplina oz. obvladovanje čustev. Izhodišče za ta koncept pojasnjuje Larry Levin v knjigi „The Secrets To: Emotions free trading“ (2006). Levin trdi, da je trgovanje različno od drugih aktivnosti v življenju, saj imamo praviloma nad njimi vsaj neko obliko kontrole. Npr. če želimo poslušati glasbo, si prižgemo radio ali si pojemo, če si zaželimo družbe, si jo gremo poiskati. Tudi če smo pri tem neuspešni, smo naredili nekaj korakov v smeri realizaciji tega cilja. Pri trgovanju pa „…you can't control what the market will do. No matter how much you wish the market to go in a certain direction there is nothing you can do to go that direction!“ (Levin, 2006:10).

Njegova teza je torej, da če ne moremo kontrolirati trga, potem je ključ do uspešnega trgovanja, da smo sposobni samoobvladovati sebe oziroma znati nadzorovati kaj počnemo. Le to pa lahko storimo zgolj, če razvijemo določene sposobnosti kot so: postavljanje dosegljivih ciljev, naučiti se mirno prenašati izgube, skušati imeti objektivno pozicijo, ohranjanje fleksibilnosti, zavedati se da si zaslužimo denar itd.

Drugo perspektivo je izpostavil Brett N Steenbarger, ekspert za področje psihologije trgovanja, ki v svojem članku „Three Pervasive Myths of Trading Psychology“ razbija nekaj uveljavljenih mitov psihologije trgovanjaja. Med njimi tudi mit o obvladovanju čustev med trgovanjem. Pravi sicer, da čustva res znajo vplivati na uspešnost delovanja posameznika, vendar trdi da le ta praviloma niso primarni vzrok za slabe rezultate. Svoj pogled utemeljuje:

»..-when traders trade untested patterns that possess no objective edge in the marketplace, they are going to lose money over time and experience an understandable degree of emotional frustration. Trading is a performance field, no less than athletics or the performing arts. Success is a function of talents (inborn abilities) and skills (acquired competencies). No amount of emotional self-control can turn a person into a successful musician, football player, or trader. Once individuals possess the requisite talents and skills for success, however, then psychological factors become important. Psychology dictates how consistent you are with the skills and talents you have; it cannot replace those skills and talents.

V nadaljevanju članka razbija tudi mit o tem, da je glavni vzrok za neuspehe pri finančne trgovanju pomanjkanje samodiscipline. To utemeljuje:

»The main cause of trading failure is a lack of an objective edge in the marketplace, trading random patterns that have never been tested out for success. We would never consider buying a car simply by looking at it. We'd want to research it, test-drive it, and peer under the hood. Amazingly, however, many traders will risk far more money trading patterns that they never research or test-drive. A well-placed executive within a trading firm confided to me last year that the average time it takes the average trader to blow through their entire account is seven months. That is why brokerage firms are always on the hunt for new customers. It's not that these traders are all deficient in discipline: they simply haven't engaged in sufficient practice to figure out the right markets and trading styles for them and to hone their skills. In every other performance field, you can find relatively easy levels of competition: you can join a community theater, play rounds of golf at the par-3 course, or set the challenge level on your chess computer. There is no easy level of competition in trading, however. When you place a trade on a major exchange, you are up against the pros from day one. No wonder it is so difficult to succeed! Discipline is necessary for trading success, but there is much more to success than discipline. It takes concerted practice and the cultivation of skills at reading and acting upon market patterns.«

V zaključku naj povzamemo, da je za uspešno trgovanje na Forexu poleg znanja in izkušenj vsekakor zelo pomembno tudi dobro poznavanje samega sebe in svojih sposobnosti. Kot nam zaradi različnih osebnostnih lastnosti in sposobnosti ne odgovarjajo vsi poklici, tako tudi trgovanje na Forexu različno ustreza posameznikom. Dejstvo pa ostaja, da dokler se ne „preizkusiš v živo na terenu“ ne dobiš prave povratne informacije o tem kako deluješ v trgovalnem okolju.

VIRI:
- Forex for dummies
- Levine, Larry (2006). „The Secrets To: Emotions Free Trading. How to Consistently Act in your Own Best Interest With Your Off the Floor Trading«
- Brett N. Steenbarger (2009). „Three Pervasive Myths of Trading Psychology“